Чому не варто довіряти соціологічним рейтингам

26.09.2018 13:07
В Україні соціологічні рейтинги перетворилися на політтехнологію. Це дозволяє презентувати партію або політика, а потім проводити переговори з акціонерами, інвесторами. Під час опитування використовуються певні хитрощі.

Про це 24 каналу розповів виконавчий директор Центру прикладних політичних досліджень "Пента" Олександр Леонов.

Як зауважує політолог, на Заході політичні соцопитування замовляють ЗМІ, оскільки вони мають багато грошей. Тому можуть постійно вимірювати політичну температуру, і на цій основі робити аналітичні виклади. А в Україні соцдослідження замовляють партії.

Оскільки партії замовляють і платять за соцопитування, то можуть формувати опитувальний лист. Тому ми часто бачимо в результатах різні оцінки. Є певні нюанси, які дозволяють маніпулювати цифрами. В одному з нещодавніх опитувань Аграрна партія набрала 10%. Причому ці цифри були реальними. Однак, як з’ясувалося, опитування проводилося в районних центрах, селах, а не у великих містах, де і вирішується доля виборів,– зазначає Леонов.

Тому, за словами експерта, турбулентність рейтингів більшості кандидатів у президенти, рівень популярності яких то різко йде вгору, то сильно падає – природна. Адже величезна кількість опитуваних або не визначилася, або відмовилася відповідати. Плюс мала вибірка.

"Є питання кількості вибірки. Там, де опитування проводиться на 10-20 тисяч респондентів, похибка мінімальна – 0,5% – і менше можливостей для маніпуляцій. Якщо вибірка – 2,5 тисячі, то таке опитування не має репрезентативності", – наголосив Олександр Леонов.

24.ua В Україні соціологічні рейтинги перетворилися на політтехнологію. Це дозволяє презентувати партію або політика, а потім проводити переговори з акціонерами, інвесторами. Під час опитування використовуються певні хитрощі.

Про це 24 каналу розповів виконавчий директор Центру прикладних політичних досліджень "Пента" Олександр Леонов.

Як зауважує політолог, на Заході політичні соцопитування замовляють ЗМІ, оскільки вони мають багато грошей. Тому можуть постійно вимірювати політичну температуру, і на цій основі робити аналітичні виклади. А в Україні соцдослідження замовляють партії.

Оскільки партії замовляють і платять за соцопитування, то можуть формувати опитувальний лист. Тому ми часто бачимо в результатах різні оцінки. Є певні нюанси, які дозволяють маніпулювати цифрами. В одному з нещодавніх опитувань Аграрна партія набрала 10%. Причому ці цифри були реальними. Однак, як з’ясувалося, опитування проводилося в районних центрах, селах, а не у великих містах, де і вирішується доля виборів,– зазначає Леонов.

Тому, за словами експерта, турбулентність рейтингів більшості кандидатів у президенти, рівень популярності яких то різко йде вгору, то сильно падає – природна. Адже величезна кількість опитуваних або не визначилася, або відмовилася відповідати. Плюс мала вибірка.

"Є питання кількості вибірки. Там, де опитування проводиться на 10-20 тисяч респондентів, похибка мінімальна – 0,5% – і менше можливостей для маніпуляцій. Якщо вибірка – 2,5 тисячі, то таке опитування не має репрезентативності", – наголосив Олександр Леонов.

24.ua