Що таке розвал-сходження коліс

Що таке розвал-сходження коліс (GlavPost)

Власники транспортних засобів в процесі експлуатації мають витрачати час та кошти на обслуговування машини.


РЕКЛАМА

Авто треба заправляти, використовуючи, наприклад, паливні картки, проводити технічний огляд, міняти зношені запчастини та вузли. А ще слід періодично виконувати операцію, пов’язану з регулюванням кутів установки покришок та дисків. Тому варто знати, що таке розвал-сходження коліс, як правильно його зробити й навіщо це потрібно. Коли значення не відповідають показникам, рекомендованим заводом-виробником, автомобіль втрачає курсову стійкість, шини швидше зношуються.

В чому полягає процедура

Розвал-сходження (або схід-розвал) – двоступінчаста процедура, яка полягає у регулюванні коліс по відношенню до кузова автомобіля. Від своєчасного коригування кутів прямо залежить безпека експлуатації. При неправильному налаштуванні машина може не «відкликатися» на маневри водія, невірно входити в повороти.

Особливості розвалу

Розвал (іноді кажуть – розхил) розуміється як кут між площиною обертання коліс та вертикальною прямою. Він позначає нахил відносно перпендикуляру, проведеного до поверхні траси. Визначають два типи розвалу – негативний і позитивний, що мають певні особливості:


РЕКЛАМА

  1. Якщо верхні точки коліс на одній осі розташовані на більшій відстані стосовно одне одного, ніж нижні, розхил є позитивним.
  2. На вантажних машинах позитивне відхилення роблять спеціально, оскільки в процесі завантаження це значення може стати нульовим.
  3. Коли верхні точки покришок на одній осі розташовані на меншій відстані, ніж нижчі, розхил називають негативним.
  4. Аби покращити стійкість транспортного засобу при повороті на високій швидкості, навмисно встановлюють негативний розвал.
  5. Нульове значення показує, що верхні й нижні точки розташовані на однаковій відстані уздовж всієї осі. В цьому випадку зношення гуми є мінімальним.

Правильне регулювання цього кута забезпечує найбільш повний контакт покришок з покриттям дороги, стійкість автомобіля при прямолінійному русі та керованість на поворотах. Розхил вимірюється в градусах.

Що називають сходженням

Під сходженням інженери та автомеханіки розуміють кут, утворений між площиною обертання коліс та поздовжнім розтином транспортного засобу. Інакше кажучи, це різниця між відстанями, які виміряні між передньою та задньою точками колісних дисків у горизонтальній площині. Особливості сходженого значення:

  1. Позитивним називають параметр, коли передні боки шин розташовані далі одне від одного, ніж задні.
  2. Негативне значення показує, що задні частини шин одне до одного ближче, ніж передні.
  3. Зношення гуми у разі неправильного встановленого сходження відбувається набагато швидше, ніж при нерегульованому розвалі.

Показник вимірюється в міліметрах або у градусах. Якщо колеса паралельні між собою, кут є нульовим.

Коли треба робити регулювання

Регулювання (коригування) є періодичною процедурою, що рекомендовано проводити через кожні 10-15 тис. км пробігу для машин вітчизняного виробництва та через кожні 30 тис. км для іномарок. Іноді трапляються ситуації, що потребують проводити процедуру раніше:

  • автомобіль потрапив до ями на дорозі й поламався колісний диск;
  • машина вийшла з ремонту з заміною таких запчастин, як наконечники кермових тяг, сайлентблоків, важелів підвіски тощо;
  • водій помітив, що в процесі руху транспортний засіб «веде» у бік;
  • експлуатаційний ресурс покришок вичерпався набагато раніше строку;
  • на авто міняли кліренс, встановлювали, наприклад, коротші пружини;
  • кермо при виході з поворотів погано повертається до первинного положення.

В усіх вищеназваних випадках варто перевірити значення кутів коліс та довірити це досвідченому спеціалісту автосервісу. Коригування сходу та розхилу дозволяє відновити керованість, стійкість, слухняність автомобіля, запобігти швидкому зношенню шин та повернути витрати палива до звичайних показників.

Які заходи проводять в автосервісі

У кожній майстерні з ремонту автомобілів є спеціальний стенд, на якому можна перевірити показники потрібні показники. Послуга досить поширена, адже правильне регулювання безпосередньо впливає на безпеку за кермом, справність та надійність кермової системи, підвіски авто. На сучасному стенді можна робити усі необхідні маніпуляції, пов’язані з вимірюванням та регулюванням кутів незалежно від марки та моделі транспортного засобу.

Спеціалісти ремонтної станції зазвичай виконують наступні дії:

  1. Уважно оглядають авто, перевіряють тиск у покришках, роблять повну діагностику ходової частини, переднього та заднього мостів.
  2. Проводять діагностику на стенді з роздруківкою результатів, вказуючи фактичні та допустимі значення для конкретної марки автомобіля.
  3. Показники, що виходять за межі встановлених норм, регулюють за допомогою спеціальних вузлів в конструкції підвіски.

Якщо порушено геометрію дисків, на них є пошкодження, спочатку відновлюють їхні параметри – діаметр, виліт, ширину. А вже потім виконують коригування значень кутів. Цікаво, що пошкодження мають практично всі диски. Досвідчений майстер спочатку зробить компенсацію биття ободу. Для цього роблять вивішування переднього чи заднього мостів із спеціальними приладами. Але вже зараз є такі стенди, на яких компенсацію биття можна зробити за допомогою прокатування машини без вивішування мостів.

Зміна «поведінки» транспорту

Після налаштування сход-розвалу у деяких водіїв виникають проблеми, пов’язані з керуванням машиною. Перелік найчастіших несправностей та причин їх виникнення:

  1. Кермо стоїть нерівно при прямолінійному русі. Підвищено вільний хід кермового управління, в передніх та задніх шинах неоднаковий тиск, наявна оборотність заднього мосту, є приховані дефекти ходової частини або передні колеса поміняні місцями.
  2. При русі по прямій автомобіль «веде» в сторону. Силова неоднорідність каркасу покришки, є несправності в задньому мості, присутні приховані дефекти ходової частини, розвал-сходження виконали неякісно.
  3. Раніше гума зношувалась, але машину «не вело», а тепер навпаки. Причина полягає в гумі, оскільки раніше відведення, що вона створювала, урівноважувалося неправильним розвалом-сходженням, й машина їхала рівно.

Фахівці зауважують, що робити регулювання параметрів треба своєчасно. Тривала їзда на незбалансованих колесах врешті-решт призведе до вібрації та зносу елементів підвіски, а згодом – до капітальної поломки автомобіля.

РЕКЛАМА