Враховуючи стан вітчизняної промисловості, уряд має запровадити дворічний мораторій на підвищення тарифів Укрзалізниці, та провести аудит в держкомпанії, щоб розібратися з неконтрольованим зростанням витрат. Про це йдеться у листі ОП Укрметалургпром (УМП) прем’єр-міністру Денису Шмигалю, та віце-прем’єр-міністру з відновлення України – міністру розвитку громад та територій України Олексію Кулебі. «За наявною інформацією, 28 листопада 2024 р відбулася зустріч Олексія Кулеби з керівництвом «Укрзалізниці», де було ухвалено рішення підготувати проект наказу щодо проведення індексації вантажних залізничних тарифів з підвищенням останніх на +37%. Це рішення викликало дуже велике занепокоєння у гірників і металургів України, які категорично виступають проти подібного кроку. Виглядає дуже дивно, що Міністерство розвитку громад та територій України проводить такі кулуарні обговорення з УЗ без участі бізнес спільноти. Адже наслідки для економіки України будуть катастрофічні із зупинкою стратегічних підприємств та суттєвого скороченню валютної виручки», - зазначено у листі. В УМП нагадали, що в Україні саме залізниця є основним засобом вантажоперевезень: якщо у Німеччині загальна частка вантажоперевезень залізницею не перевищує 20%, то в Україні залізничний транспорт забезпечує майже 82% вантажних та 36% пасажирських перевезень. «Розуміючі своє монопольне становище у питанні вантажоперевезення, Укрзалізниця весь час свого існування намагається вирішувати власні фінансові проблеми за рахунок вантажовідправників. Українська промислова бізнес-спільнота вже відчула значний фінансовий тиск після серії підвищень вантажних тарифів у 2021 та 2022 рр., які призвели до рекордного збільшення витрат на залізничні перевезення – так, тарифи на транспортування вугілля, руди і вапняку зросли на 140% (!), металу – на 70%, добрив – на 70%, зерна – на 96%, а порожніх вагонів з-під вугілля – на 158% (!)», - наголосили в УМП. В об’єднанні наголосили, що підвищення тарифів не дозволить вирішити проблеми УЗ, якщо не буде реформована структура УЗ, та не будуть задіяні внутрішні ресурси — адже наразі витрати Укрзалізниці зростають швидше за доходи, що є тривожним сигналом і вимагає термінового перегляду витратної політики.«Через постійне необгрунтоване підвищення тарифів на вантажоперевезення значна кількість вітчизняних галузей поступово відмовляється від послуг УЗ, віддаючи перевагу альтернативним способом транспортування, а в гіршому - суттєво скорочує виробництво чи зупиняється. А УЗ, замість утримання вантажів на залізниці та збільшення вантажної бази, безконтрольно та стрімко розширює свою базу витрат, та не зацікавлена в додаткових доходах. Адже з вересня 2023 року УЗ не продала жодного лоту металобрухту — хоча реалізація металобрухту дає мільярди гривень додаткових доходів. Недалекоглядна тарифна політика Укрзалізниці критично позначиться на всій економіці України та, відповідно, на її обороноздатності та національній безпеці», - підкреслили в УМП. В об’єднанні закликали уряд ініціювати заходи із покращення фінансового стану Укрзалізниці, зокрема — розвивати вантажну базу та оптимізувати витрати, а також підвищити ефективність використання активів державного монополіста. Також необхідним є запровадження мораторію на підвищення вантажних залізничних тарифів до скасування військового стану та на період не менше двох років після закінчення бойових дій.