Останніми днями в Україні активно обговорюється проєкт оновленого Закону про мобілізацію. Він викликав хвилю суперечок й обурення як серед пересічних українців, так і серед представників влади. Передовсім йдеться про те, що закон просто немає чим фінансувати.Усе, що відомо про економічну складову нового закону про мобілізацію – у матеріалі ТСН.ua.У скільки закон обійдеться УкраїніЯк відомо, Генштаб ЗСУ та головнокомандувач Валерій Залужний запропонували мобілізувати додатково 450 000 - 500 000 людей у 2024 році. Проте слід розуміти, що це коштуватиме нашій державі чималих коштів. Володимир Зеленський назвав конкретну цифру. "Що стосується фінансів, то, між нами, мобілізація в такому форматі коштуватиме Україні додаткових 500 млрд грн", – заявив український лідер на пресконференції 19 грудня.Тож в цьому питанні, додав Зеленський, він хотів би розуміння від прем'єрміністра та міністра фінансів. Крім того, президента цікавить, як відбуватимуться демобілізаційні процеси.Чи є звідки брати гроші на фінансуванняТим часом Міністерство фінансів очікує пропозицій від Міноборони та Генерального штабу щодо покриття витрат на додаткову мобілізацію. Річ у тім, що грошей у бюджеті на це немає. Як зазначив міністр фінансів України Сергій Марченко у межах ютуб-проєкту Forbes "Business Breakfeast", він пропонує відомствам разом знайти підходи в цьому питанні та запропонувати рішення, як вони бачать оптимізацію видатків."Бо ми виснажили наш внутрішній потенціал для фінансування військових потреб, і просто штучно, умовно кажучи, збільшити суму – не вийде так, адже їх просто немає", – каже Марченко.За його словами, Мінфін очікує на інформацію щодо масштабів мобілізації та термінів, а також необхідних витрат. Марченко також визнав, що озвучені президентом Зеленським обсяги фінансування – 500 млрд гривень у разі призову 500 тисяч осіб – є цілком коректними. Безумовно, на ці розрахунки впливає багато факторів, зокрема терміни мобілізації/демобілізації; забезпечення підрозділів тощо."Якщо нам потрібно буде знайти кошти, то нам потрібно розуміти в часі – їх потрібно знайти вже сьогодні, чи це березень-квітень-травень, можливо, друге півріччя. Тобто мені потрібна картина, як міністру, тоді можна буде говорити про забезпечення цих потреб", – відзначив голова Мінфіну.Він додав, що саме Міноборони рахує потреби ЗСУ, визначає можливі джерела оптимізації існуючих потреб і виходить з Мінфіном на спільне рішення."Ми таку потребу від Міноборони не отримали, з Генштабом ми безпосередньо не працюємо", – підсумував Марченко.Щось явно "не сходиться"Утім, в законі про мобілізацію проблема грошей не підсвічується. Щобільше, там зазначається, що реалізація запропонованого проєкту Закону буцімто "не потребує додаткових витрат з державного бюджету України". Ця теза яскраво контрастує із заявою головнокомандувача Зеленського та міністра фінансів Марченка.Які ризики для економіки УкраїниДокумент несе також і економічні ризики, каже голова комітету Верховної Ради з питань економічного розвитку Дмитро Наталуха, зокрема через обмеження для людей, які ухиляються від військового обліку. Фінальна версія законопроєкту може бути проголосована у січні. Цілком можливо, що вона змусить значну частину населення обірвати будь-які зв'язки з державою, щоб вона не могла їх вирахувати, знайти й призвати, і тоді, запевняє нардеп, негативний ефект для економіки буде важко переоцінити.Серед можливих наслідків: припинення роботи з державними банками, зняття готівки, перехід на сіре працевлаштування і, як наслідок – зниження податкових надходжень, коштом яких забезпечуються ЗСУ, збільшення еміграції працездатних жінок, зниження внутрішньої логістики, а звідси – зниження економічної активності тощо."Якщо у 2022-му частина населення тікала від ворожої держави, то при помилковому рішенні у 2024-му з'явиться ризик, що українці почнуть тікати вже від своєї", – додає Наталуха.