Чи відповідає Виборчий кодекс євростандартам: думка парламентарія

Виборчий кодекс відповідає загальноприйнятним європейським стандартам і отримав позитивний висновок Венеційської комісії. Хоча в спостерігачів ОБСЄ є певні зауваження.

Про це 24 каналу розповів народний депутат Олександр Черненко.

Як зазначає фахівець з виборчого права, є загальні стандарти, які сформульовано у відповідних документах міжнародних інстанцій – ПАРЄ і ОБСЄ. Закон повинен забезпечувати проведення чесних, справедливих, відкритих, рівних, безпечних і демократичних виборів. Загалом Виборчий кодекс отримав високу оцінку європейських експертів. Щоправда, десять років тому, коли був написаний.

Втім, за словами експерта, з боку міжнародних організацій є певні зауваження щодо виборчого законодавства. Як зазначає Олександр Черненко, до самого Виборчого кодексу, як і до діючого закону про вибори парламенту – за змішаною системою – мало критики. Всі оцінки спостерігачів ОБСЄ стосуються не норм закону, а практики.

"Міжнародні організації докоряють тим, що партії можуть замінити членів виборчкомів за кілька днів до виборів. На думку ОБСЄ, це не сприяє сталості роботи комісії. Однак в Україні часто членів комісій перекуповують, і цілком зрозуміле бажання партії їх відкликати. Зауваження ОБСЄ логічні з точки зору загальних стандартів, але можуть бути шкідливими в українських реаліях", – наголошує Черненко.

Те ж саме стосується зауваження щодо голосування тимчасово переміщених осіб і тих, хто не може проголосувати за місцем реєстрації.

Європейці нам радять максимально спростити процедуру для тих, хто в день голосування не знаходиться за місцем постійного проживання. Згідно виборчого законодавства дозволено голосувати не за місцем реєстрації. Але треба пройти низку процедур. Європейці вважають що це дуже складно. Але українська практика показує, що таке спрощення призведе до того, що автобуси з виборцями їздитимуть з одного округу до іншого, фальсифікуючи результати,
– говорить народний депутат.

Крім того, в Європі критикують Виборчий кодекс за надмірну зарегламентованість, об’ємність. Для міжнародних організацій, зазначає Черненко, це надто великий документ, де детально все прописано. В європейських країнах законодавство про вибори тоненьке – декларативне, де описані загальні принципи. А процедура вільна. Але в них інші політичні традиції. Якби в нас були розвинути демократичні традиції і політична культура, наголошує парламентарій, то ці б норми працювали. А так шукають шпаринки в законі.

Що змінить голосування за відкритими списками?На виборах до парламенту людина зможе обрати зі списку партії того кандидата, який їй подобається найбільше. Таким чином усувається можливість купування місця в списках, адже люди формуватимуть його, а не партійні керівники.

24.ua Виборчий кодекс відповідає загальноприйнятним європейським стандартам і отримав позитивний висновок Венеційської комісії. Хоча в спостерігачів ОБСЄ є певні зауваження.

Про це 24 каналу розповів народний депутат Олександр Черненко.

Як зазначає фахівець з виборчого права, є загальні стандарти, які сформульовано у відповідних документах міжнародних інстанцій – ПАРЄ і ОБСЄ. Закон повинен забезпечувати проведення чесних, справедливих, відкритих, рівних, безпечних і демократичних виборів. Загалом Виборчий кодекс отримав високу оцінку європейських експертів. Щоправда, десять років тому, коли був написаний.

Втім, за словами експерта, з боку міжнародних організацій є певні зауваження щодо виборчого законодавства. Як зазначає Олександр Черненко, до самого Виборчого кодексу, як і до діючого закону про вибори парламенту – за змішаною системою – мало критики. Всі оцінки спостерігачів ОБСЄ стосуються не норм закону, а практики.

"Міжнародні організації докоряють тим, що партії можуть замінити членів виборчкомів за кілька днів до виборів. На думку ОБСЄ, це не сприяє сталості роботи комісії. Однак в Україні часто членів комісій перекуповують, і цілком зрозуміле бажання партії їх відкликати. Зауваження ОБСЄ логічні з точки зору загальних стандартів, але можуть бути шкідливими в українських реаліях", – наголошує Черненко.

Те ж саме стосується зауваження щодо голосування тимчасово переміщених осіб і тих, хто не може проголосувати за місцем реєстрації.

Європейці нам радять максимально спростити процедуру для тих, хто в день голосування не знаходиться за місцем постійного проживання. Згідно виборчого законодавства дозволено голосувати не за місцем реєстрації. Але треба пройти низку процедур. Європейці вважають що це дуже складно. Але українська практика показує, що таке спрощення призведе до того, що автобуси з виборцями їздитимуть з одного округу до іншого, фальсифікуючи результати,– говорить народний депутат.

Крім того, в Європі критикують Виборчий кодекс за надмірну зарегламентованість, об’ємність. Для міжнародних організацій, зазначає Черненко, це надто великий документ, де детально все прописано. В європейських країнах законодавство про вибори тоненьке – декларативне, де описані загальні принципи. А процедура вільна. Але в них інші політичні традиції. Якби в нас були розвинути демократичні традиції і політична культура, наголошує парламентарій, то ці б норми працювали. А так шукають шпаринки в законі.

Що змінить голосування за відкритими списками?На виборах до парламенту людина зможе обрати зі списку партії того кандидата, який їй подобається найбільше. Таким чином усувається можливість купування місця в списках, адже люди формуватимуть його, а не партійні керівники.

24.ua