Загроза на Азовському морі: як Україна може відповісти на агресивні дії Росії

В останні три місяці активність Російської Федерації в Азовському морі значно зросла. Росіяни все частіше не дозволяють торговельним суднам, що прямують в українські порти і виходять з них, безперешкодно проходити через Керченську протоку. Українська сторона повідомляє, що такого роду інциденти відбуваються кожного дня.

Дії Росії – це не просто прагнення завдати українцям збитків, а спроба довести українські порти до банкрутства. Блокування Києву доступу до його портів можна трактувати як намір повністю відрізати Україну від Азовського моря, тобто перетворити його у внутрішнє море РФ, пише у статті для Defence 24 Міхал Марек.

Аналітик вказує, що дії Кремля не обмежуються політико-економічною сферою. За три місяці російська влада здійснила низку кроків, спрямованих на нарощування своєї військової присутності в регіоні. Так, у період з травня по липень в Азовському морі з'явилося 18 військових кораблів, які раніше несли службу, зокрема, в Каспійському морі. В азовських портах перебувають зараз як мінімум 40 кораблів, що належать прикордонній службі та ВМФ Росії. Серед цих суден – і кораблі "Буян-М", включені до складу Чорноморського флоту, які можуть стати важливим фактором, що впливає на ситуацію в Азовському морі.

Окрім того, серйозною загрозою українці вважають російські десантні кораблі, що базуються в безпосередній близькості від Бердянська і Маріуполя. Українська сторона припускає, що в портах Таганрога, Єйська та Приморсько-Ахтарська зосереджено відносно сильне десантне угруповання. У неї, ймовірно, входять десантні катери проекту 11770 ("Серна"), які здатні взяти на борт 92 людини, один танк або два бронетранспортери, а також десантні катери проекту 21820 ("Дюгонь"), на які можна завантажити 90 осіб, два танки або чотири бронетранспортери, йдеться у публікації.

Ситуація для України вкрай несприятлива, оскільки в Азовському морі в неї немає структур ВМФ. Зараз проти росіян можуть виступити тільки кораблі 23-го Маріупольського загону морської охорони, що підпорядковується прикордонній службі. У його склад входить 18 одиниць морської техніки. Це, зокрема, оснащені кулеметами сторожові катери "Гриф" і сторожовий корабель проекту 205П "Тарантул" з артилерійськими установками АК-230. Крім того, загін володіє сторожовими катерами "Калкан" (проект 50030), "Галія", УМЗ-600 і одним цивільним судном, конфіскованим у турецьких браконьєрів (всі вони оснащені кулеметами),
– вказує політолог.

Таким чином, наразі українські силові структури, які функціонують в районі Азовського моря, не здатні ефективно захищати українське узбережжя та охороняти торговельні шляхи, констатує Марек. Користуючись диспропорцією сил і невигідним для Києва правовим статусом його акваторії (Азовське море вважається "внутрішнім морем України та Росії", і за чинним договором російським силам дозволено наближатися до українських берегів на відстань у 12 морських миль), Кремль міг би провести декілька успішних провокацій або використовувати цей регіон для досягнення своїх військово-політичних цілей. Українська сторона, однак, у міру можливостей намагається відповідати на агресивні дії Москви, продовжує експерт.

Одним із прикладів демонстрації готовності українців захищати своє узбережжя стало виділення трьох ділянок між Бердянськом і Широкиним, на яких із 1 червня до 1 вересня будуть проходити навчання сил морської охорони, артилерійських і ракетних військ. Україна вирішила також модернізувати корабель морської охорони "Донбас". У найближчі місяці Київ, судячи з усього, постарається нейтралізувати або обмежити перевагу росіян в Азовському морі, збільшуючи потенціал своїх повітряних і ракетних сил, а також займаючись їхньою модернізацією.

Ситуація також покращиться, якщо Генштаб і командування ВМФ зможуть виконати доручення Президента Петра Порошенка, який 17 липня закликав "зупинити російські провокації під час проходження Керченської затоки". В рамках виконання наказу можна, наприклад, виділити кораблі берегової охорони для супроводу торгових суден, щоб знизити ризик їх затримання силами ФСБ, пропонує Марек.

Я так розумію, що з'являться конвої, які будуть супроводжувати цивільні кораблі з пункту А в пункт Б і перешкоджати співробітникам ФСБ проводити перевірки. Зараз це єдиний варіант вирішення проблеми, інші методи в ситуації, коли норми міжнародного права не працюють, не допоможуть,
– заявив співробітник українського Центру дослідження армії, конверсії та роззброєння Михайло Самусь, якого цитує автор статті.

"Сказати, чи вдасться найближчим часом втілити план у життя, складно. У свою чергу, в довгостроковій перспективі українці можуть зменшити диспропорцію сил, розмістивши в прибережній зоні платформи з новітніми українськими ракетами "Нептун". Можна також очікувати, що Київ спробує розмістити в портах Азовського моря катери класу "Айленд", які повинні передати українцям Сполучені Штати, або артилерійських катерів проекту 58155 ("Гюрза-М")", – припускає польський аналітик.

24.ua В останні три місяці активність Російської Федерації в Азовському морі значно зросла. Росіяни все частіше не дозволяють торговельним суднам, що прямують в українські порти і виходять з них, безперешкодно проходити через Керченську протоку. Українська сторона повідомляє, що такого роду інциденти відбуваються кожного дня.

Дії Росії – це не просто прагнення завдати українцям збитків, а спроба довести українські порти до банкрутства. Блокування Києву доступу до його портів можна трактувати як намір повністю відрізати Україну від Азовського моря, тобто перетворити його у внутрішнє море РФ, пише у статті для Defence 24 Міхал Марек.

Аналітик вказує, що дії Кремля не обмежуються політико-економічною сферою. За три місяці російська влада здійснила низку кроків, спрямованих на нарощування своєї військової присутності в регіоні. Так, у період з травня по липень в Азовському морі з'явилося 18 військових кораблів, які раніше несли службу, зокрема, в Каспійському морі. В азовських портах перебувають зараз як мінімум 40 кораблів, що належать прикордонній службі та ВМФ Росії. Серед цих суден – і кораблі "Буян-М", включені до складу Чорноморського флоту, які можуть стати важливим фактором, що впливає на ситуацію в Азовському морі.

Окрім того, серйозною загрозою українці вважають російські десантні кораблі, що базуються в безпосередній близькості від Бердянська і Маріуполя. Українська сторона припускає, що в портах Таганрога, Єйська та Приморсько-Ахтарська зосереджено відносно сильне десантне угруповання. У неї, ймовірно, входять десантні катери проекту 11770 ("Серна"), які здатні взяти на борт 92 людини, один танк або два бронетранспортери, а також десантні катери проекту 21820 ("Дюгонь"), на які можна завантажити 90 осіб, два танки або чотири бронетранспортери, йдеться у публікації.

Ситуація для України вкрай несприятлива, оскільки в Азовському морі в неї немає структур ВМФ. Зараз проти росіян можуть виступити тільки кораблі 23-го Маріупольського загону морської охорони, що підпорядковується прикордонній службі. У його склад входить 18 одиниць морської техніки. Це, зокрема, оснащені кулеметами сторожові катери "Гриф" і сторожовий корабель проекту 205П "Тарантул" з артилерійськими установками АК-230. Крім того, загін володіє сторожовими катерами "Калкан" (проект 50030), "Галія", УМЗ-600 і одним цивільним судном, конфіскованим у турецьких браконьєрів (всі вони оснащені кулеметами),– вказує політолог.

Таким чином, наразі українські силові структури, які функціонують в районі Азовського моря, не здатні ефективно захищати українське узбережжя та охороняти торговельні шляхи, констатує Марек. Користуючись диспропорцією сил і невигідним для Києва правовим статусом його акваторії (Азовське море вважається "внутрішнім морем України та Росії", і за чинним договором російським силам дозволено наближатися до українських берегів на відстань у 12 морських миль), Кремль міг би провести декілька успішних провокацій або використовувати цей регіон для досягнення своїх військово-політичних цілей. Українська сторона, однак, у міру можливостей намагається відповідати на агресивні дії Москви, продовжує експерт.

Одним із прикладів демонстрації готовності українців захищати своє узбережжя стало виділення трьох ділянок між Бердянськом і Широкиним, на яких із 1 червня до 1 вересня будуть проходити навчання сил морської охорони, артилерійських і ракетних військ. Україна вирішила також модернізувати корабель морської охорони "Донбас". У найближчі місяці Київ, судячи з усього, постарається нейтралізувати або обмежити перевагу росіян в Азовському морі, збільшуючи потенціал своїх повітряних і ракетних сил, а також займаючись їхньою модернізацією.

Ситуація також покращиться, якщо Генштаб і командування ВМФ зможуть виконати доручення Президента Петра Порошенка, який 17 липня закликав "зупинити російські провокації під час проходження Керченської затоки". В рамках виконання наказу можна, наприклад, виділити кораблі берегової охорони для супроводу торгових суден, щоб знизити ризик їх затримання силами ФСБ, пропонує Марек.

Я так розумію, що з'являться конвої, які будуть супроводжувати цивільні кораблі з пункту А в пункт Б і перешкоджати співробітникам ФСБ проводити перевірки. Зараз це єдиний варіант вирішення проблеми, інші методи в ситуації, коли норми міжнародного права не працюють, не допоможуть,– заявив співробітник українського Центру дослідження армії, конверсії та роззброєння Михайло Самусь, якого цитує автор статті.

"Сказати, чи вдасться найближчим часом втілити план у життя, складно. У свою чергу, в довгостроковій перспективі українці можуть зменшити диспропорцію сил, розмістивши в прибережній зоні платформи з новітніми українськими ракетами "Нептун". Можна також очікувати, що Київ спробує розмістити в портах Азовського моря катери класу "Айленд", які повинні передати українцям Сполучені Штати, або артилерійських катерів проекту 58155 ("Гюрза-М")", – припускає польський аналітик.

24.ua